dinsdag 13 maart 2012

GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN



Dat is bij iedere huwelijk……maar bij ons was het net of we de duivel zelf op logeren  hadden. De spanning is letterlijk te voelen, we liepen allebei op eieren en je hoefde maar een zuchtje te laten, was al een reden te veel om daar woorden over te hebben en in een knallende ruzie te eindigen…het was een ondraagbare toestand. Zelfs in de vakanties waren er altijd een of ander reden die in een ruzie eindigden. En ik heb  toen verkondigd dat ik nooit meer op vakantie zou gaan. Toch hadden we een poging gedaan om mee te gaan met de Chinese club, om de grote China Avontuur mee te maken, om China nog te kunnen zien voordat de grote Dam werd gebouwd. Een geluk bij een ongeluk, door al die spanningen en ruzies; dat kon ook niet anders, was Alex……het sterke geslacht, bezweken aan al die spanningen en kreeg 2 weken voor het vertrek een hartinfarct, met een verbod tot reizen  van de cardioloog.  Ik was aan één kant opgelucht, maar erg bezorgd over de infarct. Door al die drukte, zag ik helemaal niet dat ikzelf niet in orde was, maar ik merkte wel dat ik minder en minder kon bewegen met mijn rechter arm, ik kon niet meer föhnen, niet roeren met koken en deed veel  met links, maar ook dat ging op een gegeven moment niet meer. Ik merkte bij het lopen dat mijn rechterarm niet “meedeed”met zwaaien, ik had veel last had van hoofdpijn, wat ik voorheen nooit had. Ik waaide al die dingen weg, want in die tussentijd, in 2003 had Andre, onze zoon uitslag van de onderzoek gekregen dat hij Kanker had. Angst, paniek en verdriet doen rare dingen, en zo deed ik. Al die jaren die ik vol spanning en ruzie leefde kwam eruit als braaksel die heel lang in mijn keel zat om uit gekotst te worden, en dat deed ik ook……ik verweet Alex dat het zijn schuld was dat Andre kanker had omdat hij naar mijn mening, altijd aan Andre ergerde vanwege dezelfde lelijke karaktertrekken die zij beiden hebben, en dat botste altijd, en boos ging ik naar Andre toe….Alex alleen thuis laten zonder te vragen hoe hij als vader het voelde dat zijn zoon kanker had…per slot van rekening is Andre ook zijn kind…toch? In paniek belde hij onze dochter op die in Utrecht woonde, die op haar beurt hals over kop naar huis reed. Wat raar is het toch….dat een ziekte als kanker het hele gezin bij elkaar bracht…dat waren zulke dierbare momenten die zelden gebeuren vanwege onze individuele opvattingen. Als moeder en vrouw ben ik de spil, maar in dit geval ben ik even machteloos als een toeschouwer van een dramaspel…ach-ach…wat doe ik weer dramatisch……een van de dingen waar Alex niet zo leuk vindt, hij is zo heerlijk nuchter en tja…… hoe zal ik het zeggen…zo, ach soedahlah…..zeggen wij Indischen…..Het zij zo…..kunnen we toch niks aan doen….verder adem halen…Alex ten voeten uit….


Wordt vervolgt……..SLECHTE TIJDEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Google Website Translator Gadget